Alumnus Wouter “Haas” Cauwenbergh werkt noest aan de realisatie van (één van) zijn dro(o)m(en)… een business oprichten waarvan de winst niet gaat naar de aandeelhouders en al zeker niet verdwijnt in de bonussen van de C.E- en andere O’s, maar integraal gaat naar (liefdadigheidsprojecten voor kansarme en/of hulpbehoevende) kinderen… We vonden dat zijn project ook hier de nodige exposure mocht krijgen!
CUBZZ, het merk waarmee jij kinderen kansen geeft.
Bij CUBZZ hebben we een droom, en die gaan we realiseren. Stap voor stap. We geloven dat elk kind ter wereld geboren wordt met het potentieel om er iets moois van te maken. En ook dat ieder kind mensen om zich heen nodig heeft, die er voor hen zijn.
Een kind is een kind en CUBZZ wil er zijn voor elk van hen. Of het nu gaat om kinderen in armoede of kinderen uit oorlogsgebied. Kinderen die op hun 6 jaar leukemie krijgen of kinderen die met honger op de schoolbanken zitten. Kinderen die onze taal niet kennen of kinderen uit gebroken gezinnen of kinderen wiens mama en papa 16 uur per dag van huis zijn en dus geen tijd voor hen ‘hebben’.
Er bestaan veel organisaties en vzw’s die mooi werk verrichten voor kinderen, maar die stuk voor stuk beperkt worden door de beschikbare middelen. CUBZZ wil door de verkoop van allerlei alledaagse producten, middelen genereren om te investeren in deze organsiaties. Dat gaat uiteraard over geld, meer evenzeer over mensen die zich ervoor willen inzetten, of gewoon over algemene bekendheid van de organsiaties in kwestie. Omdat CUBZZ geen aandeelhouders heeft die uit zijn op winst, kan die laatste integraal gebruikt worden in functie van de bestaansreden van het merk.
Om de potentiele impact van het merk te maximaliseren (in functie van het aantal kansen dat het kan creëren voor kinderen, op korte, middenlange en lange termijn) kiest CUBZZ ervoor om maximaal de regels van de vrije markt te respecteren.
Dat betekent dat CUBZZ wil inspelen op iets wat we met z’n allen dagelijks doen, namelijk consumeren, en verder dat we als consument niet moeten inboeten op kwaliteit of meer betalen wanneer we kiezen voor een product van CUBZZ. Het enige verschil tussen CUBZZ en een ander A-merk of een huismerk is dat je er als consument op zal kunnen rekenen dat de winst niet wordt uitgedeeld aan aandeelhouders, maar wordt geinvesteerd in de bestaansreden van het merk. Om dat vertrouwen te verdienen…:
- … kan je als consument steeds zelf kiezen aan welk project de winst op jouw aankoop wordt geschonken. Elk individueel product bevat een unieke code, die je kan ingeven op cubzz.be. CUBZZ is in eerste instantie een ‘founding-partnership’ aangegaan met SOS kinderdorpen maar binnenkort zal iedereen zelf ook andere organisaties of projecten aanbrengen.
- … zal CUBZZ heel duidelijk communiceren telkens een bepaald bedrag wordt weggeschonken, en zal ook steed duidelijk zijn vanwaar de middelen komen.
- … zal CUBZZ steeds transparant zijn in haar kostenstructuur.
Omdat CUBZZ integraal wordt opgebouwd met eigen middelen én omdat het geen volume- of winst–objectief heeft, kunnen we klein beginnen. De ambitie is een groot assortiment zodat de consument altijd voor CUBZZ kan kiezen, maar nu starten we enkel met een lekkere soja chocomelk. Enkel Europese soja om zo duurzaam mogelijk te zijn. Duurzaam geteelde cacao & 60% minder suiker dan de norm. Nu is het een kwestie van met CUBZZ een plekje te verdienen in het hart van de consument en van daaruit geleidelijk aan met, door en voor die consument onze droom te realiseren. CUBZZ werkt zonder subsidies of donaties (behalve initieel bij de opstart onder de vorm van crowdfunding) omdat het een duurzaam, zelfredzaam model wil zijn dat op die manier steeds beter zijn bestaansreden zal kunnen realiseren. CUBZZ heeft enkel een zeker verkoopsvolume nodig om het merk te kunnen laten groeien en om boekhoudkundig gezond te zijn. En uiteraard om te kunnen doen wat het belooft, namelijk de winst investeren om kansen te creëren voor alle kleine koters op onze wereldbol.
Ken jij ondernemers met een hart die CUBZZ zouden willen verkopen, laat het ons weten op cubzz@cubzz.be
Wil je zelf meer weten, ga naar www.cubzz.be of start en volg discussies op www.facebook.com/cubzzkids. Je kan onz ook volgen op twitter @cubzzkids en tenslotte, indien je je ect niet kan inhouden, kan je vanaf 2€ al crowdfunden op https://www.angel.me/project/cubzz . Je krijgt er heerlijke chocomelk voor in de plaats.
Enkele kanttekeningen:
- CUBZZ is een merk dat beheerd wordt door een VZW, DREAMZZ. Deze vzw heeft tot doel merken op te richten en te ontwikkelen. Alle merken van de vzw hebben als enige bestaansreden bij te dragen aan een specifiek ‘better-world-objectief’. In het geval van CUBZZ is dat kansen creeren voor kinderen. DREAMZZ vzw ontwikkelt in dit geval het merk CUBZZ, maar geeft licenties aan commerciele bedrijven voor het commercialiseren. Op die manier wordt de commerciele activiteit gescheiden van de activiteiten van de vzw, is alles fiscaal legaal en is de vzw ook niet aansprakelijk voor eventuele discussies inzake voedselveiligheid en andere. De chocomelk wordt vermarkt door DREAMBIZZ cvba, die een licentie heeft op het merk en die royalties betaalt aan de vzw. Die royalties staan momenteel op 15% van de omzet, maar moeten binnen het kader van de fiscale wetgeving hoger kunnen in de toekomst.
- De VZW heeft quasi geen kosten, want ik doe dit onbezoldigd en we werken via een earned communicatiemodel wat betekent dat indien we doen wat we zeggen en zeggen wat we doen, de consument zelf het verhaal verder zal vertellen. We hebben tijd. De centen die binnenkomen in de vzw kunnen dus zowat integraal naar de betrokken doelen.
- Op termijn is het de bedoeling om maximaal verder te werken met licenties omdat de grootste kosten liggen in supplychain, sales & marketing van producten. Door op termijn een zo groot mogelijk deel van het assortiment te laten vermarkten onder licentie, zijn de kosten beperkt, kunnen we focussen op het merk bouwen, meer rolaties verwerven en zullen we een steeds groter deel daarvan kunnen weggeven.
- Kostenstructuur chocomelk. De ambitie van CUBZZ is dat dreambizz cvba 1€ krijgt per pakje chocomelk van 33cl. 0,60€ is product & pack, 0,05 – 0,10€ is logistiek, 0,15€ (15%) is gift 0,15€ = terugbetaling lening van 25K aan mijn ouders, bouwen website, creatie visibiliteitsmateriaal, design, etc…)